Rezultat O3 – Laboratorium wirtualnej rzeczywistości

Podczas realizacji projektu RELABEMA uczelnia Vilnius Tech była odpowiedzialna za Rezultat 3. Obecnie nie ma wielu laboratoriów w środowisku wirtualnym, w których możliwe jest kontrolowanie lub symulowanie rzeczywistych elektrycznych i elektronicznych urządzeń pomiarowych. Ponadto w wyniku analizy literatury nie zidentyfikowano laboratoriów rzeczywistości wirtualnej, które mogłyby zdalnie sterować rzeczywistym sprzętem w czasie rzeczywistym.

Podczas prac wykorzystano sprzęt firmy De Lorenzo. Do najczęściej stosowanych urządzeń należą generatory sygnału i oscyloskopy, które są również dostepne w urządzeniach De Lorenzo. Jednak nie był on zwirtualizowany i nie wyglądał dobrze. Z tego powodu przeprowadzono opracowanie typowych modeli tego typu urządzeń przy pomocy programu „Blender”. Jednocześnie powstało całe środowisko laboratoryjne elektryki i elektroniki typowej instytucji badawczej, które również będzie interaktywne.

Opracowano układ wbudowany wraz z oprogramowaniem (rodzina mikrokontrolerów STM32F4 i kod w języku programowania C), pozwalającym na transfer danych z generatora sygnałów bieżących i oscyloskopu do opracowanego oprogramowania komputerowego. Oprogramowanie komputera przesyła wyniki za pomocą usługi TCP/IP do Internetu, a także czeka na wykonanie poleceń zmiany konfiguracji używanych urządzeń.

Opracowano także oprogramowanie części klienta. Powstały graficzne modele urządzeń. Ponieważ wszystkie modele zostały już stworzone, można je używać z oprogramowaniem „Unity”, które pozwala na tworzenie wirtualnych, interaktywnych środowisk i gier. Skrypty i interaktywność wirtualnego laboratorium zostały opracowane przy użyciu języka programowania C#. C# integruje usługę klienta TCP/IP, która może odbierać i przesyłać dane do zdalnego systemu zarządzania. Cały zdalny monitoring i sterowanie sprzętem odbywa się za pomocą trackpadów „HTC Vive”. Sprzęt ten pozwala studentom z sukcesem zapoznać się z urządzeniami do generowania i pomiaru sygnałów oraz wykonywać proste zadania laboratoryjne, jak na prawdziwym sprzęcie.

Rys. 1. Model generatora

Rys. 2. Model oscyloskopu

Rys. 3. Algorytm wirtualnego laboratorium